Bli fri från smärtor, ohälsa och negativa känslor genom att gå som naturfolken

Många begränsningar i vårt rörelsemönster är konsekvensen av att vi sitter för mycket och för att vi har en livsstil som hindrar oss från att nyttja vår naturliga rörelseförmåga.

0
3237
Bli friskare och smärtfri genom promenad - Foto: AdobeStock.com
Bli friskare och smärtfri genom promenad – Foto: AdobeStock.com

Dr Carl-Henrik Jelstrup från kliniken Bellevue Wellness Center i Seattle (USA) berättar för TV Helse att det är möjligt att bli av med smärtor, dålig cirkulation och negativa känslor genom att gå som naturfolken. Du får även en bättre kroppshållning och självkänsla.

Glidewalking också kallat ”native gait” är en ursprunglig gångstil som stimulerar en naturlig rörelse i ryggraden, maximerar nyttjandet av sätesmuskulaturen och den utgår från den naturliga gående hållning som människor använt i 1000-tals år för att förflytta sig över stora avstånd. I videointervjun nedan förklarar och demonstrerar dr Jelstrup hur du kan promenera bort smärtor genom en naturlig gångstil.


Hemligheten är att inte gå med fötterna parallellt utan att sätta ned dem linjärt. Då uppstår en naturlig torsion i kroppen och inre organ där det skapas mikrocirkulation enligt Viktor Schauberger principer, säger Carl-Henrik Jelstrup. Han tillägger att en naturlig andning är viktig.


Vi sitter för mycket och går för lite

De senast århundradena har människans gångstil försämrats. Den moderna människan har blivit stillasittande framför små och stora bildskärmar. Genom lättillgängliga transporter går vi alldeles för lite i jämförelse med våra förfäder. Till och med våra skor och kläder utgör begränsande faktorer.

Människan tillbakautvecklas

Som sociala varelser har vi en tendens att medvetet eller omedvetet härma andra människor inkluderat hur vi pratar, vilken kroppshållning vi har, hur vi rör oss och går.  Genom all den tid vi förblir stillasittande har vi skapat en tillbakautveckling i vårt gångmönster och grundläggande kroppshållning. Vi roterar inte längre i skuldrorna och höfterna när vi går. Vi har börjar hänga med nacken och skuldrorna samt flyttat ut fötterna till en bredare och mindre effektiv gångstil, förklarar Carl-Henrik Jelstrup.

Mobilnacke

Kroppen är utvecklad för rörelser som inte ska utföras längre än vad kroppen är byggd för. När vi går kutryggigt med böjd nacke (vilket vi ofta gör om vi pratar i mobiltelefon) är det en hållning som direkt kommunicerar till hjärnan att vi är rädda, osäkra och olyckliga.


Gång med en upprätt hållning och vridning i kroppen ger istället en självtillit som gör det möjligt för oss att klara långa avstånd utan större ansträngning. Gången tillför hjärnan och kroppen tillräckligt mycket med syre. Gåendet blir till en aktivitet för naturlig läkning både emotionellt och fysiskt.


Du kan spara energi medan du går

Carl-Henrik Jelstrup demonstrerar glidewalking - Foto Arnt-Olav Enger, TV Helse Norge
Carl-Henrik Jelstrup demonstrerar glidewalking – Foto Arnt-Olav Enger, TV Helse Norge

Genom att använda ett gångmönster som bygger på hur våra kroppar är skapade av naturen aktiverar vi de muskelgrupper som är avsedda för ändamålet.

Många av de som praktiserar ”native gait” upplever att det blir lättare att gå. De känner mindre trötthet och färre smärtor samt lägger märke till att de kan gå längre sträckor än tidigare.

En naturlig gångstil bidrar till en korrekt placering av foten på marken och naturlig rörelse i skuldrorna. När du använder denna gångstil i en aktiv livsstil undviker du risken för skador. Den hjälper dig att utveckla en kroppshållning som ökar din uthållighet, muskelstyrna och flexibilitet, säger Jelstrup.

Läs mer om Dr Carl Henrik Jelstrup

Originaltext: Birthe Storaker ”Gå deg fri fra smerter” TV Helse Norge | Översättning och redigering: Torbjörn Sassersson

SHARE
Tv-Helse.se är en norskägd hälsoportal på svenska som publicerar film och artiklar om hälsa, medicin, kostråd, träning och livsstil.

Kommentera