Mat och födoämnen som inte ger dig kroniska mag- och tarmproblem (IBS)

0
2847
Magproblem - tarmproblem - IBS
Magproblem – tarmproblem – IBS

Så många som 20-30% av befolkningen har kroniska mag- och tarmproblem utan känd orsak. Dessa får ofta diagnosen ”irritable bowel syndrom” (IBS).

Text: Randi Solstad, ”3 av 10 har kroniske mage og tarmproblemer”

De flesta uppger överkänslighet mot mat som orsak till problemen. Det är oftast på bröd, mjölk och vissa frukter samt grönsaker som de flesta reagerar på. Många med IBS rapporterar att de också är känsliga för gluten och att symptomen minskar vid en glutenfri kosthållning. Detta stöds av forskning som visar att många med IBS blir bättre av att utesluta gluten (ett protein). 

Vad du äter och när du ska äta glutenfritt är lika viktigt som vad du inte äter. Ska du börja med glutenfri kost bör du se till att få i dig ett brett spektrum av näringsämnen. Här nedan finner du en översikt på vad du kan äta, vad du bör vara vaksam på och vad du bör undvika.

Rekommenderad mat

Dessa matvaror kan du tryggt äta då de är helt glutenfria

  • Rena kött-, fisk-, ägg och mejeriprodukter.
  • Alla typar grönsaker, potatis och ris.
  • Frukt och bär.
  • Olja och smör.
  • Baljfrukter, kikärter, soya, linser, bruna och vita bönor.
  • Bovete, hirs, majs, majsstärkelse, ris, soya, potatismjöl, polentagryn, sagogryn.
  • Linfrö, sesamfrö, solrosfrön och vallmofrö.
  • Kokos, nötter och mandlar.
  • Kakaopulver, honung.

Var försiktig

Det är viktigt att läsa innehållsförteckningen på matvarorna noggrant. Många halvfabrikat och färdiga produkter innehåller ofta vete. Här följer några exempel. 

  • Färdigprodukter av fisk och kött (tex panerat, friterat) tex korv, köttbollar, fiskgratäng.
  • Soppor, såser och grytor.
  • Dressingar, kryddblandningar, buljong.
  • Soyasås, sprödstekt lök.
  • Glass , pudding och chips.
  • Snask, lakris, fylld choklad, blandningar av smågodis kan vara en fälla. Vissa bitar kan innehålla gluten. Föredra godis med innehållsförteckning.

Inte att rekommendera

Misstänker du glutenintolerans bör du hålla dig helt undan dessa matvaror i en period för att se om du blir bättre.

  • Mjöl, gryn, hela korn, vetekli, råg, havre, spelt rug, havre, speltvete.
  • Vanligt bröd, knäckebröd, flatbröd, kecks, kakor och chokladbollar.
  • Müsli, kornblandningar, mannagryn, puffat vete och havre.
  • Vanlig spagetti, makaroner, pasta.
  • De flesta förtjockade såser, stuvningar och soppor.
  • Matvaror med malt.

Text: Randi Solstad, Klinik for Alle (Klinikkforalle.no)

SHARE

Torbjörn Sassersson är ursprungligen naturvetare med en fil kand med inriktning mot hälso- och miljöskydd. Torbjörn har arbetat på flera tidningar och som kommunikationskonsult sedan 1995 på bla Sasser Media Lab. Han är sedan 2011 även redaktör för nättidningen NewsVoice.

Kommentera