Även om inte alla studier stöder att D-vitamintillskott hjälper mot astma, gör de flesta det. D-vitamintillskott är ett tryggt val. Ingen har dött av D-vitaminförgiftning under de senaste 15 åren, men mer än 45,000 amerikaner har dött av astma under de samma period.

Text: Birthe Storaker, “Sliter du med astma?” | Översättning: Madeleine Lidman

Om du eller ditt barn har astma, bör du ta tillräckliga doser av D-vitamin, eftersom det finns så mycket vetenskaplig dokumentation på att det hjälper, skriver Vitamin D Council. Dokumentationen som styrker att det hjälper barn är mer signifikant än för vuxna, men både barn och vuxna med astma bör ta tillräckliga dagliga doser av D-vitamin.

Barn svarar ofta inom några månader på en D-vitaminbehandling, men det kan ta flera år för vuxna. Det är viktigt att astmatiker tar tillräckligt hög dos, eftersom doser på 1000 eller 2000 IU (IU = IE, Internationella enheter) per dag inte ger tillräckligt bra terapeutisk effekt. 2 000 IU är lika med 50 mcg vilket oftast är den måttenhet man använder i Norge när man köper D-vitamin.


Dessutom är det viktigt att fortsätta komplettera med D-vitamin kontinuerligt. Om du stoppar tillförseln kommer nivåerna falla och astman kommer blossa upp igen.


Använder du astmamedicin?

Det är viktigt att inte sluta tvärt med medicinen när du börjar med D-vitamin. Om du svarar väl på D-vitamintillskott, så samarbeta med din läkare för att justera medicinerna.

The Vitamin D Council rekommenderar att barn med astma tar 1000 IU av D-vitamin per dag för varje 4,5 kg av sin vikt. Om barnet till exempel väger ca 23 kg, bör han eller hon ta 5000 IU D-vitamin per dag, motsvarande 125 mcg.

För vuxna med astma rekommenderar The Vitamin D-Council att man tar 10,000 till 15,000 IU motsvarande 250-375 mcg. När du tagit D-vitamin i två månader, tar du ett blodprov för att säkerställa att värdet är tillräckligt högt (referensintervallet i Norge är 50-150 nmol/l) enligt Fürst Analyse.

För gravida mödrar rekommenderar The Vitamin D-Council minst 10,000 IU D-vitamin per dag.

Solen är den bästa källan till D-vitamin

Från november till april bildar inte huden D-vitamin. För att huden ska bilda ca 1500 IU med D-vitamin måste du vara i solen i 20 minuter under sommaren mitt på dagen i Oslo och vara avklädd till minst 60%.

Det bildas inte mer D-vitamin, även om du ligger längre i solen. Under alla omständigheter är det viktigt att undvika att huden blir öm och röd eftersom det ökar risken för hudcancer och rynkor.

Solskyddskräm med högre solskyddsfaktor än 8, innehåller ett filter som hindrar huden från att bilda D-vitamin, om du använder tillräckligt med solkräm. Därför: Vänta i ca 20 minuter för att smörja in dig med ett ordentligt lager.

Text: Birthe Storaker

Källor och relaterat