Kolesterolsänkande läkemedel (statiner) kan utlösa utbrott av bältros (herpes zoster). Läkemedlen ökar risken för att utveckla smärtsamma virusinfektioner och det är särskilt ett bekymmer bland äldre. De representerar vanligtvis den största användargruppen av statiner och är också mer benägna att drabbas av bältros.

Text: Birthe Storaker, “Statiner kan utløse helvetesild” | Översättning: Madeleine Lidman

Kolestersänkande läkemedel aktiverar det latent vilande viruset Herpes zoster och ökar därmed risken att drabbas med 18 procent, jämfört med någon som inte tar sådana läkemedel. Ämnet påverkar immunsvaret och särskilt andelen T-celler, vilket ökar sannolikheten för en reaktivering av viruset, säger kinesiska forskare.

En forskargrupp från Wenzhou Medical University recenserade tidigare publicerade medicinska studier som innefattade mer än 2 miljoner personer. Forskarna var inte säkra på om statiner hade en direkt effekt, eller om LDL-kolesterolet, det så kallade ”dåliga” kolesterolet, hade en skyddande effekt och minskade risken för viral reaktivering. Så, genom att sänka kolesterolnivåerna kunde statinerna oavsiktligt bidra till att öka risken för bältros.

En annan möjlighet, säger forskarna, hänger ihop med den senaste upptäckten att statiner kan orsaka diabetes och bältros är mycket vanligare hos diabetiker.

Bältros drabbar omkring 10-30 procent av befolkningen under deras livstid. Sjukdomen förekommer i alla åldersgrupper, men är relativt sällsynt hos ungdomar och andelen drabbade ökar snabbt med åldern. De flesta fallen handlar om personer som är över 60 år.

Text: Birthe Storaker

Relaterat och källor

“Bältros är en infektionssjukdom som orsakas av samma virus som vattkoppor. Vanliga symtom är smärta och blåsor på huden, som ofta sitter som ett bälte på ena sidan av kroppen. Du kan ha ont under lång tid. Du kan bara få bältros om du tidigare har haft vattkoppor.”

“Alla som har haft vattkoppor kan få bältros. Det gäller även barn, men det är ovanligt.

Kommentera