Så kan du förebygga halkolyckor på äldre dagar

20
Förebygg halkolyckor Foto: Enzo Sartori Licens: Unsplash
Förebygg halkolyckor Foto: Enzo Sartori Licens: Unsplash

I takt med att vi blir äldre försämras vår balans och det är lättare att bli yr. Detta kan i sin tur öka risken för att du halkar och slår dig. Belastningen på sjukvården kan dessutom göra det svårt att få tid och hjälp, vilket kan fördröja läkningsprocessen. Därför är det en bra idé att försöka förebygga halkolyckorna innan de faktiskt inträffar.

Använd halksockor inomhus

Tyvärr sker halkolyckor inte enbart utomhus. Många äldre människor riskerar också att halka i hemmet. Risken är särskilt stor på hala och blöta golv, så det är en bra idé att bära strumpor med halkskydd, så kallade halksockor. Med dessa minskar du risken för att halka markant, och kan därmed känna dig säker när du är hemma ensam. Medic Online erbjuder ett brett sortiment av halksockor vuxna i olika material, som ull eller bomull beroende på vart sockorna ska bäras.

Nyttja broddar utomhus

Inomhus är halksockor perfekta verktyg för att minska fallrisken. Men när du är ute hjälper dina strumpor inte så mycket. Utomhus bör du istället ta användning av broddar. Många nya skor har till och med inbyggda broddar som kan minimera fallrisken rätt drastiskt. Men du kan även köpa rätt billiga broddar att sätta på ett önskat par skor för att minska risken för att du faller när du är ute och går.

Dra ner på hastigheten

Även om du har bråttom till något är det viktigt att försöka sakta ner tempot lite och helst gå med så korta steg som möjligt. Olyckor inträffar ofta när vi försöker ta oss snabbt från en plats till en annan i stället för att lugnt ta oss dit. Många människor som är vana vid att gå snabbt kan ha det svårt att ändra tempot, men det handlar helt enkelt om att försöka göra det till en vana.

Träna din balans

Balansträning är något alla borde göra, både unga och gamla. Genom att träna på din balans kan du upprätthålla och förbättra den samtidigt som du minskar risken för olyckor och gör din kropp bättre rustad om du väl faller.

Det finns flera olika balansövningar som du kan göra, till exempel att öva på att stå på ett ben, gå balansgång och tyngdöverföra mellan fötterna. Utför gärna dessa övningar några gånger i veckan. Du bör också göra styrkeövningar då och då för att stärka dina muskler, något som är mycket viktigt för din balans.

Extern skribent

Relaterat

Föregående artikel5 snabba hälsotips som du inte får glömma bort
Nästa artikelLinolsyra från fröoljor är den mest skadliga ingrediensen för din hälsa och ditt immunsystem
TV Hälsa är en norskägd hälsotidning som publicerar film och artiklar om hälsa, medicin, kostråd, träning och livsstil på svenska .