Kan havregrynsgröt hålla dig frisk? – Diskutabelt

0
3248

Kommentar: Efter att artikeln nedan publicerats på norska TV Helse inkom en del kritik. En del kostkunniga personer menar att havregrynsgröt innebär en kolhydratchock för kroppen. Havret omvandlas snabbt till socker och kroppens blodsocker respektive insulinnivåer stegras hastigt.

Annika Dahlqvist - Pressfoto
Annika Dahlqvist – Pressfoto

Vi kontaktade därför läkaren Annika Dahlqvist (blogg) som kom in med följande brasklapp. Dahlqvist är expert på låghydratkost av typen ketogen kost och LCHF.

“Jag ser direkt att det rör sig om en epidemiologisk associationsstudie. En sådan kan inte vara bevisande för orsak utan bara generera hypoteser för jämförande behandlingsstudier. Om procenten är under hundra anses det särskilt osäkert orsakssamband. Det bör vara över hundra (dubbel frekvens) för att ge anledning till intresse.”


Artikeln

Havregrynsgröt - AdobeStock.com
Havregrynsgröt – AdobeStock.com

Havregrynsgröt håller dig frisk längre

Så länge det är fullkorn skyddar det mot typ 2-diabetes. Det visar en omfattande och ny nordisk studie som har pågått i 15 år. En portion havregrynsgröt och en skiva fullkornsbröd dagligen, är tillräckligt för att minska risken för diabetes med 34 procent hos män och 22 procent hos kvinnor, enligt studien.

Text: TV Helse Norge, “Havregrøt holder deg friskest lengst!” | Översättning: Madeleine Lidman för TV Helse Sverige

Att fullkorn minskar risken för att utveckla typ 2-diabetes är ingen nyhet, men det har varit osäkert om kornsorten är avgörande. Detsamma gäller för mängden.

Studien som gjorts vid Chalmers i Göteborg och Cancerinstitutet i Köpenhamn, överraskade forskarna då resultatet blev att “fullkorn är fullkorn”.

“Alla kornsorterna hade ungefär samma goda effekt på typ-2 diabetes”, säger Rickard Landberg till Dagbladet.

Rickard Landberg är professor i näring och hälsa vid Chalmers University of Technology/Chalmers tekniska högskola i Göteborg och har varit seniorforskare i studien.

Fullkornen har granskats i många studier och de flesta liknande studier är gjorda i USA, där man mestadels äter fullkorn från vete. Nu ville de danska forskarna ta reda på om det finns stora skillnader mellan olika sorters kostfiber och bioaktiva ämnen i fullkorn, som påverkar typ-2 diabetes på olika sätt.

Totalt följde man 55,000 danskar under 15 år. Deltagarna delades in i fyra grupper. Den med den högsta konsumtionen åt minst 50 gram fullkorn per dag, motsvarande en skiva fullkornsbröd och en portion havregrynsgröt.

Andelen som drabbades av typ-2 diabetes var lägst i gruppen som fick i sig mest fullkorn och ökade i de grupper som åt lite fullkorn. Forskarna kom fram till att i gruppen som hade ätit mest fullkorn var risken för diabetes 34 procent lägre för männen och 22 procent lägre för kvinnorna, än i gruppen som hade ätit minst fullkorn.

Alla behöver kolhydrater

Landberg poängterar att kolhydrater tillhör en grupp med väldigt varierat näringsinnehåll som innehåller socker, stärkelse och kostfiber.

“Vi borde diskutera olika sorters kolhydrater mer, istället för att slå ihop dem i en och samma grupp, eftersom de har helt olika effekt på vår fysiologi och hälsa. När det gäller hela fullkorn är forskningsresultaten tydliga: Det finns inte en enda studie som visar på negativa hälsoeffekter, bland alla de stora studier som gjorts i olika befolkningsgrupper runt om i världen. Byt ut det vita mjölet mot fullkorn. Det har effekt på hälsan”, säger Landberg till tidningen.

Planer i Norge

Avdelningsdirektör Linda Granlund, ansvarig för folkhälsan på Hälsorådgivningen i Norge, säger i en kommentar till Dagbladet att resultaten av studien är mycket intressanta och helt i linje med vad myndigheterna rekommenderar. Målet är att få norrmännen att öka intaget av fullkornsprodukter med 20 procent innan år 2021.

Det avgörande är inte om du äter havregryn, rågbröd eller müsli när det kommer till att förebygga typ-2 diabetes, däremot mängden fullkorn du får i dig per dag.

Text: TV Helse Norge | Översättning: Madeleine Lidman

Källor

Kommentera