Kickstarta ketos – Periodisk fasta gör dig frisk och smal

2982
Stig Bruset, nov 2019. Foto: Arnt-Olav Enger
Stig Bruset, nov 2019. Foto: Arnt-Olav Enger

Periodisk fasta motverkar livsstilssjukdomar och du får även andra hälsofördelar som viktminskning, särskilt om du lyckas kickstarta ketos. TV Hälsa berättar lite mer om denna form av fasta som gör dig både friskare och smalare.

Text: Torbjörn Sassersson

Periodisk fasta kallas även för 16:8-dieten, intermittent fasting eller 8-timmarsdieten. Metoden är populär och mycket enkel för att bli av med överflödiga kilon.

TV Hälsa träffade doktor Stig Bruset under terapeutdagarna i Norge i november 2019. Bruset höll föredrag på temat livsstilssjukdomar och hälsofördelar med fasta. Han menar att fastan, som periodisk fasta, inte helt oväntat, gör oss både friskare och smalare. Se videon nedan.

Glöm inte att börja prenumerera på TV Hälsas hälsovideos på YouTube

Periodisk fasta och konsten att kickstarta ketos

Periodisk fasta är något som de flesta kan genomföra utan någon större ansträngning. Lösningen är att äta mat endast under 10 av dygnets 24 timmar. Själva fastan kan du enkelt låta infalla under nätterna, vilket är både effektivt och smidigt. Det skriver Berit Kvifte för norska TV Hälsa.

Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår när levern frisätter ketonkroppar i blodet. Ketos inträder vid fasta och kan leda till att man får en andedräkt med en lukt av aceton.

Läs mer: Stenåldersmat och ketogen kost kan förebygga cancer

Ett sätt att kickstarta ketos dvs fettförbränning av fett de egna kroppslagren är periodisk fasta i förslagsvis minst 15 timmar. Det betyder att om du äter den sista måltiden, så att den är färdigäten kl 18:00, har det gått 15 timmar kl 09:00 påföljande dag. Om du då skippar frukost och äter din första måltid kl 12:00 har du haft ketos mellan kl 09:00-12:00, alltså i tre timmar. Denna metod funkar bra för dig som ändå inte är hungrig på morgonen.

Så här gör Martina Johansson för att starta ketos:

“Träna hårt och länge på fastande mage, antingen intervaller eller tung styrketräning som bränner mycket muskelglykogen. Om jag varit fastande 12 timmar och sen går på ett hårt pass, är jag i ketos inom 3 timmar. Det går fort för mig, för min kropp vet vad den ska göra.” – Martinas blogg

Hon skriver också:

“Genom att ha en eller flera fastedagar efter varandra kommer muskelglykogenet snabbt att sina och kroppen kommer att börja tugga på sitt fettlager. När man sedan smyger in LCHF när man börjar äta igen, så rullar maskineriet på fett istället för socker.”

Text: Torbjörn Sassersson

Kommentera