Sömn spelar en avgörande roll för vår hälsa och välbefinnande, påverkande allt från fysisk och psykisk funktion till immunförsvar, hormonbalans, inlärning och minne. Tyvärr lider många av sömnproblem, vilka kan ha varierande orsaker och påverkan.

Sömnproblem kan inkludera svårigheter att somna, frekvent uppvaknande under natten, för tidig morgonuppvaknande eller att inte känna sig utvilad efter sömn. Orsakerna kan vara många, som stress, oro, depression, smärta, sjukdomar, mediciner, livsstil, miljö eller genetik.

Dessa besvär kan leda till negativa effekter på hälsa och prestation, inklusive trötthet, koncentrationssvårigheter, irritabilitet samt ökad risk för infektioner, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, fetma och demens.

Sömnförbättrande vanor

För att förbättra sömnkvaliteten är det avgörande att följa goda sömnvanor, såsom att upprätthålla en regelbunden dygnsrytm, vara försiktig med koffein, alkohol och nikotin på kvällen, skapa en lugn och mörk sovmiljö.

Stimulerande aktiviteter innan läggdags som skärmanvändning är inte heller bra. satsa på att koppla av med avslappningsmetoder.

Räcker inte dessa åtgärder kan professionell hjälp vara nödvändig eller att prova kosttillskott som främjar sömnen.

Bra kosttillskott för god sömnn

Valeriana, en ört med lugnande och muskelavslappnande egenskaper, har använts sedan antiken för att behandla sömnproblem, nervositet och ångest. Den kan förbättra sömnen genom att öka GABA-nivåerna i hjärnan, främjande avslappning och sömn.

Melatonin, ett hormon producerat av tallkottkörteln, reglerar dygnsrytmen. Det utsöndras när det blir mörkt och signalerar att det är dags att sova. Melatonin har visat sig förkorta insomningstiden, förlänga sömntiden och förbättra sömnkvaliteten.

Magnesium, involverat i över 300 enzymatiska reaktioner, inklusive de som påverkar sömnen, bidrar till nervsystemets reglering, muskelavslappning, blodtryck, blodsocker och hormonproduktion. Det kan förbättra sömnen genom att minska stress, lindra ångest, främja avslappning och öka melatoninnivåerna.

Lavendel, en ört med lugnande, ångestdämpande och smärtstillande egenskaper, har använts i århundraden för att främja avslappning och förbättra humöret. Det kan användas på olika sätt, som inhalering av olja, lavendelte eller applicering av lavendelkräm för att främja sömnen.

Ashwagandha, en adaptogen ört med adaptogena, antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper, har använts i ayurvedisk medicin för att stärka kropp och sinne. Den kan förbättra sömnen genom att minska stress, lindra ångest, balansera hormoner och förbättra kognitiv funktion.

Föregående artikelAloe vera som läkeväxt glömdes bort och återupptäckes
Nästa artikelHär är spelen som hjälper dig träna hjärnan
TV Hälsa är en svenskägd hälsotidning som publicerar artiklar om hälsa, medicin, kostråd, träning och livsstil.

Lämna ett svar