DEBATT. Det har varit dagar då jag slocknat på soffan på kvällen efter en lång och intensiv dag. Jag har inte förstått hur jag ska orka ta mig några få meter in till sovrummet och ner i sängen, kvällar när tankar om ME och fibromyalgi smugit sig på – är det så här det känns?

Text: Tor Strømsnes, hälsoskribent, författare, bloggare och muskelterapeut, “Kronisk utmattelse eller bare utslitt?” | Översättning: Madeleine Lidman | Bild ovan: Kronisk utmattning Licens: AdobeStock

När jag lyckats ta mig in i sovrummet och fått en god natts sömn vaknar jag upp till en ny dag utan muskelsmärta och energin är tillbaka i kroppen. Jag är fullständigt återställd efter gårdagen, men där slutar också likheten med kronisk utmattning och vissa andra diagnoser. En kropp som fungerar normalt återhämtar sig snabbt, medan de som är drabbade av kronisk trötthet inte får återhämtning trots vila.

Tor Strømsnes (privat foto)
Tor Strømsnes (privat foto)

Läs mer: Marianne botade sin multipel skleros genom koständring

Skillnaden mellan kronisk utmattning och vanlig trötthet

Det går att hitta tre områden där det finns en dramatisk skillnad mellan ME (Myalgic Encephalomyelitis), CFS (Chronic Fatigue Syndrome) och vanlig trötthet, där kroppen inte uppför sig som förväntat och där det som normalt ska fungera, inte fungerar. Vad det betyder i praktiken ska vi titta närmare på, med några tankar kring vad och varför.

Erfarenheter efter mer än tio år med kliniskt arbete med muskel- och skelettproblematik och energibrist, har fått mig att tänka på några viktiga problemområden. Det är för lite fokus på funktionsnedsättningen och dess orsaker, sett ur min synvinkel och utifrån det jag själv upplevt.

1. Sömn

En natt med god, djup återställande sömn är magiskt. Sömnen är vår “återställningsknapp” som reparerar skadan från gårdagen och skapar energi för att börja en ny dag. Det innebär avgiftning av hjärnan, rengöring av levern och en boost av hormonproduktionen. Den återställer mitokondrierna för en ny dag med energicirkulation.

Läs mer: Sömnbrist förstärker ångest och ökar känslomässig stress med nästan en tredjedel

Vid kronisk utmattning så fungerar inte det här. Du vaknar lika trött som kvällen innan och den normala återhämtningen uteblir. Sömn och vila räcker inte för att höja energinivån.

2. Träning

En normal kropp som min egen, förlorar energi när den är inaktiv. Det sämsta min kropp kan vara med om är en helg i soffan och en vecka på jobbet med massor av stillasittande. Resultatet är energiförlust och mer muskelsmärta. Träning inom vissa gränser ökar energinivån, återställer funktionen och ger mig återigen smärtfri kropp.

Vid kronisk utmattning så blir det inte några positiva effekter av träning. Då är “batteriet” helt enkelt urladdat och det tar lång tid innan det laddas igen. Batteriet i det här sammanhanget är mitokondrierna, som har en viss energiproduktion tillgänglig som återanvänds tusentals gånger under ett dygn. Om du istället använder upp den här reserven, kan det ta många dagar att bygga upp den igen.

3. Syreförbränning

När vi omvandlar energi från näringsämnen med hjälp av syre, så är det i mitokondrierna det sker. De är vårt “cellbatteri”. Syre som bränsle ökar omvandlingen till energi, där ökad aktivitet ger mer energi. Förbrukningen eller behovet är gaspedalen som justerar mängden tillgänglig energi.

Vid nedsatt funktion i mitokondrierna sker mer av energiomvandlingen utanför mitokondrierna och vi drabbas mjölksyra (laktat) som en biprodukt. Det ger efter ett tag, stela muskler och den berömda känslan av mjölksyra vid hård träning. När det gäller ME/CFS sker det vid lägre aktivitet än normalt och återhämtningsfasen är längre.

De här är kända problem med kronisk utmattning, som dyker upp efter hand.

Frågan är varför?

Det svaret söker vetenskapen fortfarande efter och många väntar på att någon ska lösa ME-koden. Den enda faktorn som kan ge ett läkemedel eller en behandling som kan lösa problemet med kronisk utmattning. För att vara helt ärlig så tror jag inte att de någonsin kommer att hitta lösningen eller den dysfunktion som är problemet och jag ska förklara varför.

Idag har vi en unik kunskap om nästan alla biokemiska processer i kroppen. De kan förklaras ned till den minsta molekyl och mekanism, men vad vi inte kan förklara är varför det händer eller varför avvikelser från en normal funktion uppstår. Det är gåtan som många försöker lösa.

Jag skulle vilja börja med en sammanfattning av vad vi faktiskt vet idag om energiomvandling och en normal funktion i mitokondrierna. Kanske ett bra ställe att börja på när man ska försöka förstå vad som kan gå fel.

Det är många personer med kronisk utmattning som gjort eller försökt “allt” för att bli friska, men problemet kanske är att det inte handlar om vad du gör eller provar att göra. För det är inte det som styr omvandlingen av energi eller graden av återhämtning.

Text: Tor Strømsnes

Relaterat

1 kommentar

  1. En anhörig till mig fick sin diagnos efter 11 år och då gick jag in på duckduckgo
    och sökte på CFS/ME. Jag fann då en bok av Sarah Myhill, med 35 års praktik
    med CFS/ME:

    https://www.bokus.com/bok/9781603587877/diagnosis-and-treatment-of-chronic-fatigue-syndrome-and-myalgic-encephalitis-2nd-ed-its-mitochondria-not-hypochondria/

    Jag läste innehållsförteckningen och introduktionen, och fattade snabbt beslutet
    att det här är den bok jag behöver för att kunna vägleda min anhörig till ett friskare liv.

    Här kommer en sammanfattning av hur hon behandlar sina patienter utan läkemedel:

    https://www.drmyhill.co.uk/wiki/Summary_of_my_approach_for_CFS_/_ME_sufferers.

Kommentera