Mat och födoämnen som inte ger dig kroniska mag- och tarmproblem (IBS)

1
5198
Magproblem - tarmproblem - IBS
Magproblem – tarmproblem – IBS

Så många som 20-30% av befolkningen har kroniska mag- och tarmproblem utan känd orsak. Dessa får ofta diagnosen “irritable bowel syndrom” (IBS).

Text: Randi Solstad, “3 av 10 har kroniske mage og tarmproblemer”

De flesta uppger överkänslighet mot mat som orsak till problemen. Det är oftast på bröd, mjölk och vissa frukter samt grönsaker som de flesta reagerar på. Många med IBS rapporterar att de också är känsliga för gluten och att symptomen minskar vid en glutenfri kosthållning. Detta stöds av forskning som visar att många med IBS blir bättre av att utesluta gluten (ett protein). 

Vad du äter och när du ska äta glutenfritt är lika viktigt som vad du inte äter. Ska du börja med glutenfri kost bör du se till att få i dig ett brett spektrum av näringsämnen. Här nedan finner du en översikt på vad du kan äta, vad du bör vara vaksam på och vad du bör undvika.

Rekommenderad mat

Dessa matvaror kan du tryggt äta då de är helt glutenfria

  • Rena kött-, fisk-, ägg och mejeriprodukter.
  • Alla typar grönsaker, potatis och ris.
  • Frukt och bär.
  • Olja och smör.
  • Baljfrukter, kikärter, soya, linser, bruna och vita bönor.
  • Bovete, hirs, majs, majsstärkelse, ris, soya, potatismjöl, polentagryn, sagogryn.
  • Linfrö, sesamfrö, solrosfrön och vallmofrö.
  • Kokos, nötter och mandlar.
  • Kakaopulver, honung.

Var försiktig

Det är viktigt att läsa innehållsförteckningen på matvarorna noggrant. Många halvfabrikat och färdiga produkter innehåller ofta vete. Här följer några exempel. 

  • Färdigprodukter av fisk och kött (tex panerat, friterat) tex korv, köttbollar, fiskgratäng.
  • Soppor, såser och grytor.
  • Dressingar, kryddblandningar, buljong.
  • Soyasås, sprödstekt lök.
  • Glass , pudding och chips.
  • Snask, lakris, fylld choklad, blandningar av smågodis kan vara en fälla. Vissa bitar kan innehålla gluten. Föredra godis med innehållsförteckning.

Inte att rekommendera

Misstänker du glutenintolerans bör du hålla dig helt undan dessa matvaror i en period för att se om du blir bättre.

  • Mjöl, gryn, hela korn, vetekli, råg, havre, spelt rug, havre, speltvete.
  • Vanligt bröd, knäckebröd, flatbröd, kecks, kakor och chokladbollar.
  • Müsli, kornblandningar, mannagryn, puffat vete och havre.
  • Vanlig spagetti, makaroner, pasta.
  • De flesta förtjockade såser, stuvningar och soppor.
  • Matvaror med malt.

Text: Randi Solstad, Klinik for Alle (Klinikkforalle.no)

1 kommentar

  1. Märkligt att ni skriver att man kan äta baljväxter linser kikärter nötter mandel ris bovete hirs och frön som linfrö solrosfrö etc. Jag har haft problem i åratal och ovanstående kan jag inte äta utan att magen svullnar upp som om jag är gravid i 7e månaden efter en kort stund. Jag är även genetisk känslig för mjölkprotein då min pappa kommer från Sydeuropa så mjölkprodukter går också helt bort. Jag blir illamående och får ledvärk flera dagar efter. Jag äter numera en paleokost med grönsaker bär frukt och kött fisk fågel och mår bättre nu. Åt tyvärr omepraxol i flera år 3 ggr om dagen innan jag förstod att jag inte var sur i magen. Men det fick jag komma fram till själv. Läkare är ju tyvärr i princip helt odugliga om det inte gäller kirurgi.

Kommentera