Kosttillskott med magnesium kan lösa upp dina muskelkramper

1224

Muskelkramper kan vara ett första tecknen på att du behöver mer magnesium. “Det är viktigt att ta det regelbundet och inte bara stora doser i olika perioder”, säger kostrådvägledaren Vegard Holum.

Text: Arnt-Olav Enger, “Bli kvitt krampe med magnesium” | Översättning: Madeleine Lidman | Texttillägg om olika former av magnesium: Torbjörn Sassersson

Magnesium är viktigt för flera energifunktioner i kroppen, som att hjälpa till att transportera kalcium. Om du har för lite magnesium kommer kalcium att byggas upp i kroppens små artärer och resultera i förkalkning.


Vegard tror att många dödsfall i hjärt- kärlsjukdomar, skulle kunna undvikas om människor fick i sig tillräckligt med magnesium.


Magnesiumbrist ett stort problem i västvärlden

Han berättar för TV Hälsa att magnesiumbrist är ett stort problem i västvärlden idag och en av orsakerna är mindre näringsrik mat i dagens kosthållning. Magnesium finns i baljväxter, bladgrönsaker och nötter.

Välj rätt test för att se om du har magnesiumbrist

Vitamin B6 spelar också en viktig roll vid upptag av magnesium i kroppen, eftersom det är en slags “dörröppnare” så att magnesium kommer in i cellerna.

“Eftersom magnesium har olika värden i serum och i celler, är det viktigt att ta rätt blodprov antingen hos en allmänläkare eller hos en privat klinik”, säger Holum.

“Allmänläkaren tar vanligtvis bara serumprover”, säger han.

Dessa prover säger ingenting om magnesiumnivåerna i själva cellerna. Om du inte har tillräckligt med vitamin B6, kan du inte absorbera magnesium effektivt.

“Holum berättar om den effekt han uppnår genom att ta magnesium regelbundet. ‒ Musklerna blir mjukare och muskelkramperna försvinner, samtidigt som nattsömnen förbättras”, säger han.

Läs mer: Magnesiumprotokollet justerade låg ämnesomsättning efter 17 år av undermålig medicinering

Hitta den form av magnesium som passar dig

Magnesiumtillskott kan intas i olika former och på olika sätt. Vanliga former är magnesiumcitrat, magnesiumoxid, magnesiumklorid, magnesiumtaurat, magnesiummalat, magnesiumglycinat, magnesiumkarbonat och magnesiumorotat. Du kan dessutom inta tillskottet som tablett, pulver (tex i kapsel) eller flytande. Vilken form av intag som passar dig måste du försöka ta reda på.

Du vet att du kan lida av magnesiumbrist om du har någon av följande vanliga symptom: hyperaktivitet, förhöjd stress, panikattacker, sömnproblem och muskelkramper.

“Många upplever en stor förbättring när de fyller på med magnesium. Mineralet kan öka aktiviteten hos mer än 300 olika enzymer, aktiverar nervkanaler och har en roll i synaps-plasticitet, det vill säga utveckling och anpassning av nya synapser som är viktigt för inlärning, minne med mera.”Kurera

TV Hälsa återkommer med mer kunskap om dessa olika former av magnesium och hur du kan komma vidare med att säkerställa just dina behov.

Text: Arnt-Olav Enger | Texttillägg om olika former av magnesium: Torbjörn Sassersson

4 Kommentarer

  1. Magnesiumtillskott bör intas tillsammans med mat, som vi fick i oss magnesium förr. Efter måltider “matas cellerna” medans Magnesium mellan måltider bara höjer blod plasma nivån som då ofta blir för hög och njurarna släpper ut det i urinen! Samma gäller Vitamin C. Mina benkramper försvann med 1 g Mg, 2 x per dag till mat. Nu äter vi nästan bara organiska grönsaker som har högre magnesiumhalter. 30% mer i studie från 2001 och skillnaden bör vara större idag med mer intensiv konstgödsling. Organiska odlingar får dock inte använda löst fosfor vilket betyder att viktiga spårmineraler ej binds upp of av fosfat.

  2. Jag har hittat och använt magnesiumklorid att smörja in med (som en olja), och har blivit hjälpt av det. – Men jag undrar om någon av er har funnit magnesiumklorid i tablettform? Var i så fall, och vilket märke?

  3. Jag har sett magnesiumklorid i tablettform, men skulle inte rekommendera dessa, eftersom priset har varit löjligt högt och de onödiga tillsatserna många. Bättre då att köpa högkvalitativ magnesiumklorid i form av flingor, sådana som skall lösas upp i badvattnet, och hitta rätt dosering. Man kan försöka trappa upp till fyra gram per dag eller mer om det fungerar. Somliga blir lättare än andra lösa i magen av magnesium, något som skall undvikas i längden, eftersom det försämrar näringsupptaget i tarmen.

    Dosera till exempel inledningsvis magnesiumkloriden så här:

    – Ett halvt till ett gram magnesiumklorid till maten. Låt det gärna smälta under tungan, då stimulerar kloriden produktionen av magsyra, vilket bidrar till bättre matsmältning.

    – Ett halvt till ett gram magnesiumklorid på kvällen innan läggdags, tillsammans med helst naturligt ekologiskt C-vitaminkosttillskott från bär och eller frukt, som du bäst slänger bak i svalget och sväljer ner med vatten, för att inte starta syraangrepp på tänderna före eller efter tandborstningen.

    De onaturliga formerna natriumaskorbat och askorbinsyra fungerar också, även om naturligt C-vitamin är mer sammansatt och välgörande i sin funktion. Natriumaskorbat och askorbinsyra som har syntetiserats från grödor odlade utan GMO finns.

    Att få i sig magnesium på det här sättet är oerhört billigt och prisvärt, magnesiumklorid kan köpas i Sverige för under hundralappen per kilo.

    Det vore intressant att få återkoppling från dig här på TV-Hälsa, Ingrid, angående hur mycket magnesiumklorid som du klarar att ta innan din mage säger ifrån.

Kommentera