Frekvent skärmtid ökar risken för nack- och ryggproblem

0
73
Surfplatta kan ge nack- och ryggproblem - Foto: FreePhotos.com. Licens: CC0, Pixabay.com
Surfplatta kan ge nack- och ryggproblem – Foto: FreePhotos.com. Licens: CC0, Pixabay.com

Allt fler får problem med nacke, värk och koncentrationsförmågan som en följ av “gamnacke” vid användandet av laptop, surfplatta och smartphone, men det finns mycket du kan göra för att komma till rätta med problemen. 

Datorrelaterad verksamhet ökar risken för många typer av smärta och förslitningsskador. Det är inte för intet det kallas musarm, när man blir öm i handen, armen eller axeln efter en dag framför datorn. Det är en slags överansträngning av flera olika muskler och leder, och om man börjar få ont är det viktigt att ändra sitt beteende.

Det kan vara väldigt svårt att bli av med problemen. Man kan byta till en ergonomisk musplatta, eller åtminstone en mus som gör att handen har en bättre vinkel mot bordet. En annan sak som kan göra stor skillnad är att använda kortkommandon på tangentbordet i stället för att använda musen.

Men det är inte bara datorn som kan orsaka smärtsamma problem, utan även surfplattor och mobiler. Smartphones som iPhone kan orsaka riktigt svår smärta i handleder och fingrar om man håller den fel eller skriver med bara en hand. Håll armarna nära kroppen för att avlasta dem, och ta det lugnt när du skriver. Eftersom skrivandet är en repetitiv rörelse är det viktigt att inte skriva för fort. Iphone-tumme har blivit ett nytt begrepp.

Spel i timtal kan ge nack- och ryggproblem

Många människor kan sitta i flera timmar med spel. På Storspelare.se finns till exempel alla typer av casinospel samt hundratals olika spelautomater med roliga teman. De är nästan som små videospel, så det är lätt att sugas in i handlingen. Det är dock väldigt viktigt att man tar en paus när man spelar, för att inte överbelasta kroppen. Man bör ställa sig upp och gå runt lite, sträcka på sig och röra på lederna.

Surfplattor ger ofta besvär med nacken, även bland små barn. Det karaktäriseras framförallt av ihållande smärta i nacken och övre axlarna, på grund av att man säckar ihop och böjer ner huvudet, utan att ha något stöd.


Man har till exempel surfplattan i knät och tittar neråt. Det är viktigt att tänka på att inte böja huvudet för långt fram i onödan, utan att försöka sträcka på nacken. De här besvären är mer utbredda hos unga vuxna än hos äldre människor, och kvinnor är mer än 2000 gånger mer benägna att uppleva problem med musklerna när de använder surfplattor, än vad män är.


De som tidigare har haft nack- och ryggproblem rapporterade att de hade mer symtom i nacke och axlar vid användning av surfplattor. Det kommer att bli en väldigt stor belastning för samhället i framtiden.

Teoretiskt sett har man högre risk att drabbas ju fler timmar du spenderar över en iPad. Tiden är dock inte den viktigaste riskfaktorn, utan snarare kön och specifika hållningar när man sitter framåtlutad, när man sitter utan ryggstöd, sitter med surfplattan i knät, sitter på en stol med surfplattan placerad på en platt bordsyta, eller tittar neråt.


De här problemen med nack- och ryggproblem drabbar främst universitetsstudenter, sannolikt i hänseende till hållning i kombination med att eleverna är mindre benägna att ha ett särskilt arbetsutrymme. De kan sitta i obekväma ställningar när de studerar.


Så hur ska man göra då?

Sitt med i en stol med ryggstöd. Placera din iPad på ett stativ i stället för en platt yta och fäst ett tangentbord för att uppnå en mer upprätt hållning när du använder surfplattan. Träna musklerna i nacken och axlarna för att bli starkare och förhoppningsvis slippa smärtan.

Text: Extern skribent

Relaterat

Kommentera