Så får du bättre sömn – Enkla rutiner

0
2375
Sömn
En ung man beroende av sin mobiltelefon. Att chatta, flirta och sända sms i sängen har visat sig vara skadligt för vår sömn.

Anna Böhlmark, pressfotoVaknar du om morgonen och är mindre utvilad än när du la dig? Några få ändringar i dina dagliga rutiner kan bidra till att du får bättre sömn och en mer välfungerande kropp och hjärna.

Text: Anna Böhlmark

Stressa ner
Tänk noga igenom din dag. Vad är det som stressar dig? Här gäller det att reducera potentiella stressfaktorer. Det är också viktigt att lära sig hur man kan tackla en stressande situation på bästa möjliga sätt. Avspänning med andningsövningar och sträckning av kroppens muskulatur kan verka avspännande och lugnande.

Skruva av TV:n i tid
Melatoninet – som är det som kallas för sömnhormonet – måste finnas i tillräckliga mängder för att få en god natts sömn. Exempel på vad som bromsar in melatoninproduktionen är blått ljus eftersom hjärnan tolkar det som dagsljus. Blått ljus kommer från bland annat skärmar, TV, datorer och mobiltelefoner. Så försök att stänga av dessa en timme före sängdags. Det kommer bidra till att öka melatoninproduktionen.

Fasta tider för läggning
Att komma in i en god dygnsrytm med fasta tider för sängen kan vara avgörande för en god natts sömn. Det är nödvändigt att lägga sig i tid, helst samma tid varje kväll och vakna samma tid varje dag. Det är individuellt hur många timmars sömn man behöver, men mellan sju och åtta timmar varje natt är rekommenderat.

Få nog motion
Om du har ett stillasittande arbete är det speciellt viktigt att vara fysiskt aktiv utanför jobbet. Det kommer ha en välgörande effekt på sömnkvalitén. Allt ifrån en 20-minuters kvällstur till ett träningspass på gymet bidrar till att producera hormoner som tillför kroppen ro.

Prova ljusbehandling
En annan åtgärd som kan hjälpa är lampljusbehandling, speciellt om uppvaknandet är ett problem. Behandlingen går ut på att sitta framför en speciallampa med ett multi-spektrum ljus i några minuter. Detta ger en ökad energinivå och på så vis en reducerad trötthet under loppet av dagen.

Kosttillskott och mediciner
Om inget av de ovanstående åtgärderna har någon effekt kan du testa att ta mediciner eller tillskott. Det inkluderar tillskott av melatonin på kvällen. Du kan dessutom ta magnesium ( orotat och glycinat rekommenderas), ashwaganda (en ayurvedisk ört som ökar energinivån), helig basilika (även det en ört mot stress som används mycket inom ayurveda). Sömnmediciner som Imovane och Zopiklone kan användas under kortare period men var medveten om att dessa kan försämra sömnen om de används under en längre period.

Om du efter att ha provat alla dessa alternativ ändå har problem med sömnen bör du kontakta en husläkare för att reda ut om det kan ligga andra orsaker bakom dina sömnproblem.

Läs mer om sömn

Text: Anna Böhlmark

Anna Böhlmark (född 1981) från Sollerön utanför Mora är journalist. Hon har en master i kommunikationsvetenskap och har bott 14 år i Italien. Anna talar flytande italienska, engelska och spanska och talar även kinesiska och franska. Anna har skrivit och fotat 7 år för tidningen 2000-Talets Vetenskap. Dessutom producerar hon dokumentärfilmer. Hon driver det egna medieföretaget Pelicana.

Kommentera