Morgonpigg och rask, men fem timmar senare får du feber och känner dig risig. Det händer när influensan slår till. Släpp dina heroiska tankar om att köra på ändå. Det är både tillåtet och normalt att vara sjuk ibland. Sov så mycket du kan och lägg alla ambitioner åt sidan om att jobba antingen från sängkanten eller hängande över skrivbordet på kontoret.

Text: Berit Kvifte, “Slik «overlever» du influensaen!” | Översättning: Madeleine Lidman | Redigering: Torbjörn Sassersson | Bild: Säsongsinfluensa. Foto: AdobeStock.com

Hösten 2019 inföll influensasäsongen och den förväntas pågå fram till maj i år. Enligt en övervakningsrapport från det norska Folkhälsoinstitutet (FHI) drabbades nästan 30 personer under den första veckan, vilket är ett något högre antal smittade än i början av tidigare säsonger.

För närvarande finns två huvudsakliga typer av influensavirus i omlopp: influensa A (H3N2) som till största delen påverkar äldre människor och influensa B-Victoria som främst smittar ungdomar.

Läs även: Mykoplasma kan bidra till kroniskt trötthetssyndrom

Praktiska råd vid säsongsinfluensa

Det finns en sak som ger allra mest nytta i förkylningstider: tvätta händerna, inte bara efter att du har besökt toaletten, utan varje gång du kommer från affären, har hälsat på folk med en handskakning eller tryckt på knapparna till kaffeautomaten, platser där människor oavsiktligt sprider smittor.

När ett virus svävar i luften eller väntar i stand by-läge på ett dörrhandtag, är det ungefär lika levande som en sten, men när de kommer i kontakt med djur eller människor aktiveras de. Så var extra noga med att tvätta händerna från och med idag och till långt in på nästa år, utan att för den skull utveckla ett neurotiskt förhållande till hygien.

Har du blivit smittad, stanna hemma med respekt för de som fortfarande är friska och om du börjar nysa, gör det i jackärmen och inte i händerna. Snyta dig kan du göra med pappersnäsdukar som kastas direkt efter användning.

Se till att dricka mycket – både kall och varm dryck. Tillaga gärna en tunn och välkryddad soppa. Det löser upp en del slem i en täppt näsa.

Att andas in ånga från vatten i en kokande kastrull, är ett gammalt råd vid förkylning. Det finns en viss logik i det, enligt de som är läkekunniga. Ångan höjer slemhinnans temperatur, vilket gör att viruset trivs sämre, sedan kan det hjälpa till att hålla luftvägarna öppna (slemmet blir mer rinnande av ångan).

Om du har måttlig feber, låt den jobba i fred i kroppen. Feber är något som virus inte tycker om. Om du lider av febern och känner dig dålig, kan du enkelt sänka temperaturen i rummet och byta ut täcket mot ett lakan. Det är en gammal myt att man ska “svettas ut” febern, anser vissa läkare.

Läs även: De flesta som fick mässling i Göteborg var redan vaccinerade mot mässling

Vitaminer, mineraler, örter, saltlösning och varm ånga

D-vitamin - Foto: Arcaion, licens CC0, 1.0, Pixabay.com
D-vitaminkapsel – Foto: Arcaion, licens CC0, 1.0, Pixabay.com

Att dricka varmt kamomillte lindrar när förkylningen härjar i kroppen, men det är ännu mer effektivt är att andas in ånga från kamomill. Koka upp en stor kastrull med vatten och lägg i en näve med kamomillblommor. Lägg en handduk över huvudet och andas in ångan. Det löser upp slemmet och är lindrande för slemhinnorna. Den här ångkuren kan tas flera gånger per dag under 5–10 minuters sessioner.

Skölj näsan med saltvattenlösning, är en annan metod.

Torrhosta är ett vanligt och besvärligt problem. Ligg högt med huvudet och överkroppen. Det får mindre blod att strömma genom slemhinnorna, vilket gör dem mindre svullna och irriterade.

Vid sänggåendet kan du droppa 3–4 droppar eukalyptusolja längs kanterna på kudden. Det knepet är tänkt att “torka” ut förkylningen under natten.

Den berömda nobelprisvinnaren i kemi, Linus Pauling, som skrev boken “C-vitamin and the common cold”, hävdar att C-vitamin i tablett- eller pulverform (natrium- eller kalciumaskorbat) får bort förkylningar effektivt. En tesked motsvarar cirka 3 gram C-vitamin. Vad man tål varierar från person till person, men du kan ta upp till 25 gram om dagen. Doserna ska tas med intervaller på 5 gram varannan timme. Blir du lös i magen kan sänka dosen till 15 gram.

Av alla mineraler och spårämnen har zink den absolut bästa effekten vid förkylning och ont i halsen. Zink är viktigt för ett optimalt fungerande immunsystem och hämmar också tillväxten av bakterier. Ett antal vetenskapliga studier visar att zink i form av sugtabletter eller i sprejform, avsevärt kan förkorta tiden du är förkyld.

Studier visar att extrakt av röd solhatt kan halvera tiden för hur länge en vanlig förkylning varar. Ta 20 droppar i ett vattenglas varannan timme, när du känner att du börjar bli sjuk. Röd solhatt finns också som sug- och tuggtabletter och kapslar. Observera att personer som lider av autoimmuna sjukdomar som gikt, vissa tarmsjukdomar och MS bör inte ta röd solhatt.

Eteriska oljor skyddar mot fästingar
Eteriska oljor

Det eteriska oljor som används mest är oljor från kamomill, eukalyptus och pepparmynta som ska inhaleras. Oljorna hämmar virus som finns på ytan av slemhinnorna, i näsan och i luftvägarna, men är även slemlösande. Fyll en skål med kokande vatten, häll i några droppar eterisk olja och ta en handduk, böj dig över skålen och sniffa in ångan.

Bin lever tätt ihop och är därför sårbara för smittsamma infektioner. På grund av det så skyddar de sig på olika sätt, bland annat genom att täta bikuporna med den klibbiga substansen propolis, som är ett effektivt botemedel mot förkylningar och ont i halsen även för oss människor. Propolis finns som tuggummi, sprej och tabletter.

Effektiva husmorstips

  • Tugga på skott från gran när du känner att du börjar bli förkyld.
  • Ta fiskleverolja/fettsyror året runt. Det verkar förebyggande mot förkylningar.
  • Lägg en vitlöksklyfta på brödet varje dag. Verkar förebyggande.
  • Gör en lindrande kall förkylningsbrygd av tre äggulor, 4 msk grädde, 1 dl cognac, 2 msk socker och 2 msk honung. Blanda ingredienserna och värm blandningen till ca 70–80 grader. Håll drinken varm i en termos och drick upp allt under 30–40 minuter.

Läs även: Bikarbonat botade min svåra slemhosta

Influensa och “förkylningsmat”

Läkaren Berit Nordstrand ger råd om säsongsinfluensa. Foto: Beritnordstrand.no
Berit Nordstrand, läkare och specialist i klinisk farmakologi. Foto: Beritnordstrand.no

Enligt läkaren och författaren, Berit Nordstrand, finns det matvaror som kan hjälpa immunförsvaret när kroppen värker, näsan rinner, huvudet håller på att “sprängas” och du känner dig helt utslagen:

  • Fet fisk och fiskleverolja: Fet fisk innehåller omega-3, D-vitamin, protein, kalium och selen.
  • Växtbaserad mat: Ät hela regnbågen av grönsaker, som alla sorters kål, gul och röd lök, broccoli, blomkål, bladspenat och grönkål.
  • Bär: svarta vinbär, blåbär, hallon, jordgubbar, kråkbär, hjortron och björnbär. (Grönsaker är dock det viktigaste).
  • Vitlök och ingefära: Vitlök har visat sig stärka immunförsvaret mot infektioner, så ös på. Dessutom bör du dricka ingefärste eller ha en bit riven ingefära i gröna smoothies eller i maten.
  • Syrade mejeriprodukter: Kefir och yoghurt.
  • Fermenterade livsmedel: Till exempel kimchi, vattenkefir och kombucha-te.
  • E-vitamin: Finns i pumpafrön, pumpa, mandel, broccoli, morot, mango och spenat.

Hosta

  • Honung: En till två teskedar honung kan röras ner i teet för att lindra rethosta. Du blir inte friskare genom att äta mycket honung, men det kan dämpa hostan.
  • Undvik socker som är rena gödningsmedlet för sjukdomsframkallande bakterier. Håll igen på sockret (använd honung som sötningsmedel).
  • Mjölk och mjölkprodukter fungerar slemproducerande och ansamling av segt slem ger goda tillväxtförhållanden för bakterier och virus, så undvik det.

När måste du söka läkare?

Influensan varar i cirka 5–7 dagar och om febern fortsätter i över en vecka, bör du gå till en läkare. Blir du väldigt svag, hostar upp färgad spya, får ont i ena sidan av bröstet, får tung andning eller har andra åkommor som inte är typiska bara för influensa, är det dags att gå på en grundlig kontroll. Du kan ha fått bronkit eller lunginflammation.

Barn är särskilt benägna att få öroninfektioner. Blir du ordentligt medtagen av lunginflammationen, kan du behöva en runda med både antibiotika och sjukhusvistelse.

Om du är gammal, har hjärtsvikt, astma, emfysem eller diabetes, finns det anledning att vara extra vaksam. Du har då större risk att få lunginflammation än andra. Om du har diabetes krävs det extra mätningar eftersom blodsockret ofta stiger vid infektioner och då ökar behovet av insulin.

Var vaksam om du blir akut yr, kräks ofta och mycket, känner dig förvirrad och har ett betydligt försämrat allmäntillstånd.

Text: Berit Kvifte

5 Kommentarer

  1. Kvifte skriver:

    “Barn är särskilt benägna att få öroninfektioner. Blir du ordentligt medtagen av lunginflammationen, kan du behöva en runda med både antibiotika och sjukhusvistelse”. Jag skulle dock vilja rekommendera andra metoder än antibiotika, vilka inte försämrar kroppens immunförsvar generellt:

    – Pröva olivolja som har legat och dragit med vitlök; treprocentig väteperoxid; kolloidalt silver i öronen, som lokala behandlingar vid öroninflammation.

    – Andas vid lunginflammation in kolloidalt silver med hjälp av en inhalator. Droppa lite oreganoolja i det varma vattnet som du andras in på det sätt som texten beskriver ovan.

    Honung skall inte röras ner i teet, såvida inte detta är svalare än 37-40 grader, värme förstör honungens välgörande egenskaper.

  2. Att influensa ej finns i ekvatorstrakter och ökar gradvis mot polerna vid dessas vintrar, tyder det på att mindre sol och eller värme är huvudorsak?
    Klarade man influensan bättre förr då djuren som åts ej ofta låstes in i stallar utan solljus som idag?
    Komplett vitamin d3 lagras ju i fett både i djur och människor, vilket då gjorde fett stekt fläsk till ren medicin!

  3. Rekommenderar Lars Berns bok Den Metabola Pandemin. Där redogörs noggrant människokroppens ämnesomsättning och kostens betydelse för hälsan.
    Kokosolja, olivolja, C och D vitamin Q10, selen, vitlök mm mm.

    Ät sunt, mycket fett, rött kött, små portioner, ta inte om, ingen godis eller socker. Låt veganerna, miljöpartisterna och Greta föräta sig på hamburgare producerade av genmanipulerade sojabönor från arealer med nedhuggna regnskogar. De pruttar och andas som alla andra individer kolmonooxid. Miljövänligt och hållbart?

    Från TV-reklamen, -Jag håller på att bli förkyld och vill träffa barnbarnen, finns det ingenting som hjälper?
    Jo det finns det, strunta i att träffa barnbarnen tills du inte är smittbärare !

    Vaccinera dig mot hepatit när du åker söderut, inget annat.

    • Mitt råd är vaccinera aldrig er någonsin. Inget vaccin under några som helst förutsättningar överhuvudtaget. Vacciner är ofrånkomligt osäkra och mycket ineffektiva. Däremot orsakar dessa injektioner ofta livslånga autoimmuna sjukdomar. De ger också ofta upphov till cancer, allergier, astma, nervproblem magproblem, hjärtattacker etc…

  4. Säsongsinfluensa existerar inte. Däremot finns D-vitaminbristsäsong. D-vitamin får vi genom solljuset och på vintern har vi brist på detta men ett överflöd på sommaren.
    En influensasmittad person i Skandinavien som på vinterhalvåret sätter sig på flyget till t.ex Nya Zeeland kan inte smitta ner befolkningen där eftersom de har sommarhalvår där då. På samma sätt kan folket i Nya Zeeland inte smitta ner oss på sommaren om de skulle komma hit.

    Detta faktum bevisar falsarier bakom det värdelösa influensavaccinet. Det finns ingen influensa att vaccinera emot om man tar D-vitamin.

Kommentera