Sociala medier påverkar oss mer och mer. De påverkar hur vi ser på världen, hur vi ser på oss själva och inte minst hur vi spenderar våra pengar. Och sociala medier kan få oss att tappa kontrollen över vår privatekonomi.
På mycket kort tid har sociala medier och influencers blivit en stor del av vår mediaintag. En fjärdedel av svenskarna följer sociala medier och konsekvenserna av att följa influencers börjar nu visa sig i våra plånböcker.
Det visar en rapport från Lowell.
I rapporten framgår att en tredjedel av svenskarna upplever känner sig konsumtionshetsade av sociala medier men att de som följer influencers gör det i ännu högre grad — 42 procent.
Alla influencers skapar naturligtvis inte konsumtionshets, men en stor del av dem bygger sitt rykte och sin affär på att vi ska lockas till ökad konsumtion. Influencers som lockar stora följarskaror blir naturligtvis förebilder. Vi vill vara som dem och tror att vi kan bli som dem genom att konsumera som dem.
Att använda sociala medier som källa till inspiration
Att använda sociala medier som en källa till inspiration är idag en självklarhet för många. Det har fått till effekt att fenomenet influencer marketing, där influencers får betalt för att göra reklam för olika produkter, resmål eller åsikter.
En övervägande stor del av dem som följer influencers i sociala medier, upplever någon form av konsumtionshets därifrån. Det är betydligt vanligare att känna konsumtionspress från en influencer än från typer av sociala medier. 82 procent av de som följer influencers känner sig utsatta för konsumtionshets.
Och det är egentligen inget märkligt. Vi har alltid velat vara som våra förebilder vare sig de varit regenter, skådespelare, konstnärer eller idoler.
Kort väg mellan impuls och köp
Skillnaden är att vägen mellan köpimpuls och köp har blivit oerhört kort. Idag kan du se ett plagg hos en influencer, klicka på en länk, hamna hos en webshop, göra ett köp och dessutom kanske finansiera köpet med ett smålån med ett knapptryck.
I Lowells undersökning framgår att 21 procent av de som har köpt något efter inspiration på sociala medier den senaste veckan har en utnyttjad kontokredit. Motsvarande siffra bland allmänheten i stort är 14 procent.
Och det är långt ifrån alla snabblåneinstitut som är intresserade av att undersöka hur många lån du har tidigare eller ens om du har betalningsanmärkningar.
På det viset kan smålånen växa i antal och skulderna torna upp sig tills de blir svårt att betala dem.
Många lån ger många avgifter
Privatlånen står för en femtedel av svenskarna skulder, men den står för mer än hälften av de samlade lånekostnaderna. Att det går snabbt och enkelt att låna och att kontrollen från långivarna i många fall är dålig, gör att många hamnar drabbas av inkassokrav.
Men det finns låneförmedlare som tar sin roll på allvar och är lika noga med att undersöka såväl låntagare som långivare.
Om du har många smålån, så är det en god idé att lösa in dem till med hjälp av ett lån. Du får en avgift istället för många och förmodligen en väsentligt lägre ränta.
Det gäller att vara uppmärksam på vad de influencers du följer vill sälja och vad som bara är dem själva. Och tänk alltid efter en extra gång om du måste ta en kredit för att köpa något.
Extern skribent
Relaterat:
- Läs mer om ekonomi på TV-Hälsa