Tips för bättre sömn och smidigare insomning

37
Tips för bättre sömn. Foto: Bruce Mars. Licens: Unsplash.com
CBD-olja kan hjälpa din sömn och effektiv insomning. Foto: Bruce Mars. Licens: Unsplash.com

HÄLSA. Har du upplevt att det kan vara svårt att slappna av på kvällen kan du dra nytta av våra tips för bättre sömn. Att uppleva svårigheter med att somna är vanligt enligt 177, men det är inte farligt om det bara inträffar ibland. Detta till trots så kan det vara irriterande att ligga och vända sig sängen.

I denna artikel ger vi dig därför några tips för bättre sömn, bland annat introducerar vi hur man använder CBD-olja som en alternativ behandlingsmetod. Läs vidare för att lära dig vad du kan göra för att underlätta dina sömnproblem.

Tips för bättre sömn

Det första du ska göra om du vill sova godare om natten är att skapa en robust kvällsrutin. Vanor är viktiga och hjälper din kropp att förstå att det börjar bli dags att sova när tiden väl är inne. Därför är det viktigt att du går och lägger dig kring samma tid varje kväll. Så vad kan du göra för att skapa en god rutin när kvällen står runt hörnet?

  • Dämpa belysningen
  • Varva ner innan du går och lägger dig
  • Läs en bok

Avstå ljus på kvällen

Dagsljus är en av de två viktigaste faktorerna som vår kropp använder för att avgöra om det är dags att sova om du ska vara vaken. Därför kan det vara en bra idé att stänga ute ljuset under kvällstid. Det gäller framför allt under sommarhalvåret då solen går ner sent vilket kan ha en kraftig inverkan på dina möjligheter att somna. Ett tips för bättre sömn är att stänga igen gardinen när du påbörjar din kvällsrutin.

Ta det lugnt innan läggdags

Då kroppen förbereder sig för att avsluta dagen sjunker dess temperatur. Det bidrar till att du upplever trötthet och vill gå och sova. Därför ska du försöka att undvika träning och andra stressfulla aktiviteter som ökar pulsen. Således är det kvällen ett ypperligt tillfälle att göra lugna aktiviteter som att spela sudoku, läsa en bok eller att se en film. Men, att se en film kan ha negativa effekter då det blå ljuset från skärmen kan lura kroppen då det påminner om dagsljus. Dessutom finns det en risk att skärmen, främst via sociala medier kan vara skadlig för privatekonomin.

Aktiv livsstil kan förbättra sömnen

Din kvällsrutin bör inte innehålla några fysiska aktiviteter, men genom att vara aktiv under dagtid förbättrar du sömnmöjligheterna. Tips för bättre sömn är att:

  • Ta en promenad med en vän
  • Besöka gymmet
  • Utför kroppsarbete i trädgården

När du utför fysiska aktiviteter förbättras din sömn till följd av att kroppen blir trött och vill återhämta sig. Dessutom kan du genom att ha en aktiv livsstil reducera problem med snarkningar vilket i sin tur förbättrar sömnen, men dessvärre är det inte alltid en god rutin och aktiv livsstil får dig att somna som en stock så snart huvudet träffar kudden.

Sov enklare med CBD olja

Det finns forskning som tyder på att CBD-olja kan påverka din sömn positivt. Bland annat kan de hjälpa att dämpa symptom som håller dig vaken på kvällen. Bland dessa kan stress och ångest nämnas. Dessutom finns det tecken på att CBD olja kan ha en smärtlindrande effekt och således kan produkten möjligtvis användas som ett substitut till annan sömnhjälp.

Kommentera