Tips för en hälsosam höst 

90
Tips för en hälsosam höst. En promenad i naturen.
Tips för en hälsosam höst. En promenad i naturen.

Tips för en hälsosam höst är alltid välkomna. Ingen årstid lämpar sig lika väl för nystart av goda vanor som hösten. Enligt Riksförbundet HjärtLung är en vana någonting som man gör utan att tänka på det eller behöva fatta ett beslut innan man gör det. Det kan röra sig om allt från banala vardagsbestyr som att borsta tänderna till att springa en runda varje dag.

Enligt studier som Riksförbundet pekar på tar det i genomsnitt två månader att skapa en ny vana och att vanan blir automatisk ju mer utmanande vanan är. Repetition är A och O, det vill säga att envist upprepa det nya beteendet gång efter annan innan det blivit ett självklart moment i vardagen. Att byta livsstil är svårt och tidskrävande för de flesta av oss men möjligheterna att få till en bra livsstil är oändliga och är ytterst resultatet av många mindre val i vardagen. Vi har därmed möjlighet att varje dag fatta beslut och göra val som gynnar vår psykiska och fysiska hälsa. I den här artikeln tänkte vi, inspirerade av dessa rön, dela med oss av våra bästa tips för en hälsosam höst.

Kombinera mera

Grunderna i en hälsosam livsstil är en balanserad diet, träning och bra sömn. Den som satsar på balans inom ramen för dessa tre områden har redan nått en bra bit på vägen för en hälsosam höst. Viktigt att notera är, såsom redan nämnts, att en hälsosam livsstil inte endast handlar om en pusselbit utan snarare om att kombinera åtskilliga begrepp (bra mat, pulshöjande fysisk aktivitet, god nattsömn) för att åstadkomma ett lyckat resultat.

Den som endast snöar in sig på att äta rätt men som är stillasittande större delen av dagen, och som stressar och sover för lite är därmed inget hälsoföredöme. En hälsosam livshållning kan faktiskt jämföras med det strategiska spelet poker där en väl genomtänkt pokerstrategi omfattar olika begrepp som måste kombineras för att vinna konsekvent, något som tål att tänkas på när du visualiserar och planerar höstens rutiner.

Måltidsplanering

Det är enklare att fatta sämre beslut gällande kosten när vi är trötta och stressade. I takt med att dagarna blir kortare och mörkare är det lockande lätt att beställa hem en pizza eller småäta i soffan istället för att laga näringsrik mat från grunden. Vi rekommenderar därför att måltidsplanera i höst. Strukturera veckans meny redan på söndagen genom att kolla in nyttiga recept (gärna vegetariska sådana som utnyttjar höstens råvaror och primörer) och göra relevanta inköp för i vart fall 2-3 olika rätter. Här är mustiga grytor och ugnsrätter som reder sig själva att föredra för att spara tid och pengar. När rätterna väl är lagade packar du matlådor som räcker till veckans lunchlådor men som även kan användas som back-up i frysen för dagar som du är för trött för matlagning.

Hitta en träningsform du gillar och håll fast vid den

Den som tycker det känns tråkigt att träna kanske inte hittat rätt träningsform. Faktum att det finns lika många träningsformer och sätt att vara aktiv på som det finns personer i världen och det tål att hitta rätt i träningsdjungeln. Kanske funkar ett lugnt yogapass bättre för dig än ett svettigt gympass, kanske gillar du badminton i goda vänners lag eller att springa i skogsspåret mer. Oavsett aktivitet rekommenderar vi att hitta en träningsform som du gillar och att hålla fast vid den. Den får gärna innehålla en lagom kombination av styrka och pulshöjande kondition för optimala fysiska- och psykiska hälsofördelar. Viktigast av allt är dock regelbundenhet, det vill säga att försöka träna i vart fall 3-4 gånger i veckan och då gärna mer än 25 minuter.

En god kvällsritual – ett tips för en hälsosam höst

Värmeljus
Candle Light.

Hösten bjuder in till mys vilket kan användas till din fördel för att varva ner och sova bättre, något som i förlängningen gör dig gladare och friskare. Istället för att somna i soffan framför en serie på Netflix rekommenderar vi att göra timmen innan läggdags till en harmonisk ritual. Försök undvika skärmtid i vart fall en timme innan du går till sängs eftersom det blå ljuset från våra skärmar har bevisat negativ effekt på sömnen. Istället kan du tända ljus, sätta på lugn meditativ musik och ägna dig åt en lugnare aktivitet som att läsa bok, rita eller pyssla med något kreativt och lagom utmanande. Genom att låta kroppen varva ner i god tid innan du bäddar ner dig förbereder du kropp och sinne för vila och sover i längden bättre.

Extern skribent

Relaterat

Kommentera