Sjuksköterskan och tränaren Linda Fjelddalen arbetar på ett rehabiliteringsföretag, men även på Center för Livsstilsmedicin. Hon arbetar med patienter som kämpar med ångest, depression och stress. Hon ger några tips och råd för att hantera stress. 

Text: Arnt-Olav Enger, “Enkle råd for stresshåndtering” | Översättning: Madeleine Lidman 

Tips för att hantera stress

Linda Fjelddalen har studerat hur vårt sinne fungerar, hur vi upplever en sak och vad som är själva orsaken. Coaching-utbildning bygger på tre principer som förklarar vad som händer i våra tankar från en stund till en annan. Det säger ingenting om hur du ska leva, utan enbart vad som händer och rör sig i våra huvuden.

“Fråga dig själv om du ska fortsätta i samma hjulspår”, säger Fjelddalen.

Hon anser att vi ofta lever och fortsätter leva på samma sätt, tills vi blir utmattade både fysiskt och psykiskt. Hon berättar vidare att vi ofta antingen lever i det förflutna eller i framtiden och att vi sällan är närvarande här och nu. Ett råd hon ger är att välja att spendera tid på saker vi gillar att göra och som får oss att må bra. Ta ett steg tillbaka och titta närmare på dig själv. En god natts sömn hjälper oss också att landa lite, påpekar hon.


Vi människor har en inneboende mental hälsa och Linda leder andra i riktning mot ett självhelande system, där man konfronteras med sina egna sanningar.


Linda har även berättat för TV Hälsa i en annan artikel hur man kan ta sig ur svåra situationer i livet. Det kan handla om Skilsmässa, förlust, sorg och sjukdom. Genom att acceptera situationen som vi befinner oss i, kommer vi att kunna hantera och acceptera det mycket bättre. ”Du måste lita på att det kommer att lösa och ordna sig”, säger hon.

Syftet med de råd Linda ger är att inspirera andra till nya tankar och nya perspektiv som gör att du känner att du landar bättre i dina egna tankar och känslor.

Text och foto: Arnt-Olav Enger | Bild: Tips för att hantera stress: Linda Fjelddalen

Relaterat

Kommentera