Trots att vattenmelon (Citrullus lanatus) består till 90% av vatten är frukten mycket hälsosam, full av A-vitamin, tiamin, vitamin B6, kalium och magnesium, C-vitamin och mjuka fibrer. Det rekommenderas att du äter mycket vattenmelon under den varma årstiden. TV Helse sammanställer nyttan med denna jättefrukt.

Medical News Today skriver att frukten har odlats i 1000-tals år som tex i Egypten. Idag är Kina den största producenten i världen. Kineserna producerade 75 miljoner vattenmeloner 2014 enligt Food and Agriculture Organisation (FAO). Citrullus lanatus kommer ursprungligen kommer från Kalahariöknen i södra Afrika.

Världens största vattenmelon vägde 159 kg och den odlades fram av Chris Kent (USA). Vikten fastställdes av Great Pumpkin Commonwealth den 4 oktober 2013, enligt Guinness World Records.

Vattenmelon skänker hälsa och mättnad

Det är vetenskapligt fastställt att Citrullus lanatus kan hjälpa mot astma, cancer och inflammation tack vare sitt innehåll av antioxidanten lykopen. Det är lykopen som sänker halten av fria radikaler. Studier visar att frukten kan motverka fetma och skapa viktminskning. Vidare innebär ett intag att risken för diabetes och hjärtsjukdomar minskar tack vare lykopen. Till och med hårets tillväxt och kroppens energitillstånd kan förbättras.

Vattenmelon ger dig hög mättnadskänslan och den har nästan inga kalorier, endast 34 kalorier per 100 gram, även om frukten är söt. Mättnadskänslan beror delvis på den rika förekomsten av vatten och mjuka fibrer. Fibrerna underlättar tarmens peristaltik, tarmrörelserna och normal tarmtömning.

“The texture of watermelon is almost like that of a dessert that melts in your mouth. It can be sliced and presented on a plate just like a piece of cake or pie. Watermelon satisfies the emotional craving as well as the physical one.” – Natural Food Series

Vattenmelonjuice minkar träningsvärk. Enligt en studie som publicerats i Journal of Agricultural and Food Chemistry kan vattenmelon minska träningsvärk eftersom vattenmelon är en gurkväxt som innehålller citrullin. Försökspersonerna som druckit juice med citrullin en timme före ett träningspass upplevde mindre värk än en kontrollgrupp.

En studie publicerad i “American Journal of Hypertension” visar att kosttillskott med extrakt från vattenmelon förbättrar kroppens cirkulationssystem och minskar blodtrycket hos vuxna i medelåldern.

Glöm inte att fröna i en vattenmelon även är ätliga och nyttiga. Dessa kan ätas råa eller rostas 15 minuter i en ugn. Salta dem gärna tex med havssalt.

Vattenmelon har i princip inga risker

Medical News Today (MNT) skriver något krystat att det hypotetiskt kan finnas risker med överdrivet intag av vattenmelon, men de skriver samtidigt att de olika beståndsdelar som finns i frukten normalt endast kan överdoseras genom ett överdrivet intag av koncentrerade kosttillskott. MNT skriver att den höga halten av C-vitamin och lykopen i vattenmelon skulle kunna ge diarré och att överdosering av kalium kan ge ge oregelbundna hjärtverksamhet, men hur en människa ska kunna överdosera kaliumintaget med vattenmelon är oklart (red anm).

En portion på drygt 800 gram av frukten tillgodoser kroppens behov av vitamin A och C.

MNT sammanfattar riskerna med orden: “overall, watermelon can be consumed safely with little risk”.

Läs mer om örter och plantor i TV Helse.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör TV Helse Sverige | Foto: Miotran, CC0 1.0, Public Domain, Pixabay.com

Källor

Kommentera